وبلاگ

احساس خستگی بعد از غذا

احساس-خستگی-بعد-از-غذا-خوردن

 

احتمالا شما هم تجربه کرده اید که بعد از خوردن غذا به خصوص وعده های اصلی مانند نهار و شام، احساس خواب آلودگی و خستگی داشته اید. آیا این خستگی بعد از غذا طبیعی هست؟ آیا باید در مورد این موضوع نگران شویم؟ دلیل خواب آلودگی بعد از خوردن غذا چیست؟

در این مقاله از آلفا فیت قصد داریم به پاسخ این پرسش ها بپردازیم، با همراه باشید.

به طور کلی، کمی خواب آلودگی بعد از غذا خوردن کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. عوامل متعددی در ایجاد این پدیده بعد از غذا نقش دارند، و چند راهکار وجود دارد که ممکن است بتوانید برای به حداقل رساندن این اثرات خواب آلودگی انجام دهید.

 

چرخه هضم غذا

بدن شما برای عملکرد نیاز به انرژی دارد، نه فقط برای دویدن یا باشگاه رفتن بلکه برای نفس کشیدن. ما این انرژی را از غذای خود دریافت می کنیم. غذا توسط دستگاه گوارش ما به سوخت (گلوکز) تجزیه می شود. درشت مغذی هایی مانند پروتئین سپس کالری (انرژی) را به بدن ما می رسانند. بیش از تبدیل غذا به انرژی، چرخه گوارش ما باعث ایجاد انواع پاسخ ها در بدن ما می شود.

هورمون هایی مانند کوله سیستوکینین، گلوکاگون و آمیلین برای افزایش احساس سیری ترشح می شوند، قند خون افزایش می یابد و انسولین تولید می شود تا به این قند اجازه دهد تا از طریق خون به سلول ها برود و تبدیل به انرژی شود.

جالب اینجاست که هورمون هایی نیز وجود دارند که در صورت افزایش آنها در مغز می توانند منجر به خواب آلودگی شوند. یکی از این هورمون ها سروتونین است. هورمون دیگری که باعث خواب می شود ملاتونین است البته ملاتونین در واکنش به غذا خوردن ترشح نمی شود. با این حال، غذا می تواند بر تولید ملاتونین تأثیر بگذارد.

 

خواب-آلودگی-بعد-از-غذا

 

گردش خون و هضم غذا

غذا خوردن همچنین باعث می‌شود گردش خون افزایش پیدا کند و خون بیشتری به دستگاه گوارش سرازیر شود تا هضم غذاها بهتر و سریع‌تر صورت بگیرد. در حقیقت، هضم غذا کار سختی است و به بدن فشار زیادی وارد می‌کند. بنابراین انرژی بالایی در این فرآیند صرف می‌شود و به همین دلیل بدن خسته می‌شود و شما هم انرژی تان کاهش پیدا می کند.

 

رژیم غذایی

اگرچه همه غذاها تقریباً به یک شکل هضم می شوند، اما همه غذاها به یک شکل روی بدن شما تأثیر نمی گذارند. برخی از غذاها می توانند بیشتر از بقیه احساس خستگی بعد از غذا داشته باشند.

غذاهای حاوی تریپتوفان

اسید آمینه تریپتوفان در غذاهای پر پروتئین وجود دارد:

  • اسفناج
  • سویا
  • تخم مرغ
  • پنیر
  • توفو
  • ماهی
  • بوقلمون

تریپتوفان توسط بدن برای تولید سروتونین استفاده می شود. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که به تنظیم خواب کمک می کند. این امکان وجود دارد که افزایش تولید سروتونین مسئول خستگی بعد از غذا باشد.

 

زمان و مقدار خواب هم در خستگی بعد از غذا تاثیر دارد

جای تعجب نیست که نداشتن خواب کافی با کیفیت می تواند بر احساس شما بعد از غذا نیز تأثیر بگذارد. اگر شب قبل به اندازه کافی نخوابیده باشید بعد از نهار احتملا بیشتر احساس خواب آلودگی می کنید.

پیشنهاد می شود به یک برنامه خواب منظم پایبند باشید، استرس را کنترل کنید و ورزش را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود بگنجانید تا به شما کمک کند خواب بهتری داشته باشید.

 

فعالیت بدنی شما

ورزش علاوه بر کمک به خواب بهتر در شب، می تواند شما را در طول روز هوشیار نگه دارد و خواب آلودگی بعد از غذا را به حداقل برساند. مطالعات متعدد نشان داده اند که ورزش منظم به افزایش انرژی و کاهش خستگی کمک می کند.

به عبارت دیگر، کم تحرک بودن نوعی ذخیره انرژی ایجاد نمی کند که بتوانید به میل خود از آن استفاده کنید. در عوض، فعال بودن به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که انرژی لازم برای گذراندن روزهای خود را دارید.

 

اختلالاتی که ممکن روی خواب آلودگی بعد از خوردن غذا تاثیر بگذارد

در موارد نادر، خستگی بعد از غذا می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد. شرایطی که می تواند خواب آلودگی بعد از غذا را بدتر کند عبارتند از:

  • دیابت
  • آلرژی غذایی
  • آپنه خواب
  • کم خونی
  • تیروئید کم کار
  • بیماری سلیاک

اگر اغلب خسته هستید و یکی از این شرایط را دارید، با پزشک خود در مورد راه حل های احتمالی صحبت کنید. اگر از یک بیماری زمینه‌ای آگاه نیستید، اما علاوه بر خواب‌آلودگی بعد از غذا خوردن علائم دیگری نیز دارید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث این علائم شده است.

 

دلایل-خواب-آلودگی-بعد-از-غذا-خوردن

 

دیابت

اگر فردی مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 1 یا 2 بعد از غذا خوردن احساس خستگی می کند، می تواند نشانه هیپرگلیسمی یا هیپوگلیسمی باشد.

هایپرگلیسمی (قند خون بالا) ممکن است در صورت مصرف بیش از حد قند رخ دهد. اگر انسولین ناکارآمد یا ناکافی برای انتقال قندها به سلول ها برای انرژی وجود داشته باشد، بدتر می شود.

هیپوگلیسمی (قند خون پایین) ممکن است به دلیل مصرف کربوهیدرات های که به سرعت هضم می شوند رخ دهد. این کربوهیدرات ها می توانند باعث افزایش سطح قند خون و سپس سقوط در مدت زمان کوتاهی شوند.

هیپوگلیسمی همچنین ممکن است در افراد مبتلا به دیابت که انسولین یا سایر داروهای مخصوص دیابت را بیش از مقدار مورد نیاز مصرف کرده اند، بر اساس غذاهای مصرفی خود رخ دهد. خواب آلودگی می تواند یکی از علائم اصلی هیپوگلیسمی باشد.

 

جلوگیری از خستگی بعد غذا خوردن

عادات غذایی و سبک زندگی که ممکن است به افزایش یا حفظ سطح انرژی و مقابله با خواب آلودگی بعد از غذا خوردن کمک کند عبارتند از:

  • نوشیدن آب بیشتر منبع قابل اعتماد برای هیدراته ماندن
  • مصرف الکترولیت مناسب منبع مورد اعتماد
  • کاهش مقدار غذا در یک وعده غذایی
  • داشتن خواب با کیفیت کافی
  • ورزش منظم
  • محدود کردن یا اجتناب از الکل
  • خوردن غذاهایی که برای روده، قند خون، سطح انسولین و مغز شما مفید هستند از جمله کربوهیدرات‌ها با فیبر بالا و چربی‌های سالم
  • یک رژیم غذایی متعادل که شامل غذاهایی مانند سبزیجات، غلات کامل و ماهی است، انرژی پایدار را افزایش می دهد. سعی کنید مغزها، دانه ها و روغن زیتون بیشتری را در وعده های غذایی خود بگنجانید.
  • اجتناب از مصرف زیاد شکر و خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر نیز می تواند کمک کننده باشد.

 

احساس خستگی بعد از غذا کاملا طبیعی است

اگر بعد از غذا احساس خستگی می کنید، به احتمال زیاد بدن شما به تمام تغییرات بیوشیمیایی ناشی از هضم واکنش نشان می دهد. به عبارت دیگر، کاملا طبیعی است.

با این حال، اگر این علامت مختل کننده است، صحبت با پزشک یا کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه ضرری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *