وبلاگ

فواید و مضرات ورزش قبل از صبحانه

ورزش-قبل-از-صبحانه

ورزش حال هر آدمی را تازه می کند، برای بعضی افراد یک تفریح است برای برخی یک رشته حرفه ای و برخی سبک زندگی. در هر حال ورزش باعث تندرستی و سلامتی می شود و برای هر فردی در هر سنی توصیه می شود. اینکه چه زمانی از روز ورزش کنیم هم مهم است. پاسخ به این سوال که بهترین زمان ورزش چه موقعی از روز است، نسبت به هر شخص متفاوت است. اما طبق تحقیقاتی که انجام شده است، ورزش هر موقع از روز ک باشد مضر نیست، چه صبح باشد، چه عصر، چه آخر شب. در این مقاله قصد داریم به ورزش قبل از صبحانه یا به عبارتی دیگر ورزش ناشتا بپردازیم.

افراد زیادی ورزش را در روتین روزانه خود قرار داده اند. اصولا صبح ها تایم آزاد تری برای ورزش کردن است اما با این حال خیلی اشخاص با وجود نداشتن زمان اصرار دارند که ورزش صبگاهی داشته باشند. یک سوالی که برای همه ایجاد می شود این است که قبل از صبحانه ورزش کنیم یا بعد از صبحانه. آیا ورزش ناشتا باعث چربی سوزی بیشتر می شود؟ آیا قبل از برای ورزش کردن سبک تر هستیم و راحت تر میتوانیم فعالیت فیزیکی داشته باشیم؟

 

ورزش-با-شکم-خالی

 

ورزش قبل از صبحانه دارای فواید و مضراتی است که بستگی به شرایط فرد و نوع فعالیت ورزشی دارد. در ادامه به برخی از این فواید و مضرات اشاره می کنیم.

فواید ورزش قبل از صبحانه

 

افزایش متابولیسم

ورزش قبل از صبحانه می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد. اگر ناشتا ورزش کنید وعده غذایی بعد از ورزش سریع تر هضم و جذب بدن می شود. وعده غذایی به سرعت جذب می شود به احتمال زیاد به گلیکوژن ذخیره شده در عضلات بر می گردد.

استفاده از چربی ها

در صورتی که با شکم خالی ورزش کنید، بدن ممکن است از چربی ها به عنوان منبع انرژی استفاده کند و این مورد به کنترل وزن می تواند کمک کند. ورزش با شکم خالی ممکن است باعث منجر به تغییرات مطلوب تری به در بافت چربی شود که می تواند برای کسی که صد کاهش وز دارد تاثیرگذار باشد

افزایش هورمون رضایت و خوشحالی

ورزش صبحگاهی یعنی ورزش در شروع روز باعث افزاریش هورمون های شادی بخش مانند اندورفین و دوپامین می شود. روزی را که با ورزش شروع کنید قطعا روز پر انرژی تری برای تان خواهد بود. ورزش صبحگاهی موجب می شود که هورمون ها تنظیم شوند و روحیه تازه ای بسازد.

 

فواید ورزش قبل از صبحانه

 

افزایش تمرکز و انگیزه

ورزش قبل از صبحانه باعث افزایش تمرکز و انگیزه می شود. ورزش باعث افزایش ضربان قلب و جریان خون می شود و به موجب افزایش جریان خون، تامین بیشتر اکسیژن و مواد مغذی به مغز فراهم می شود که می تواند به بهبود تمرکز کمک کند.

 

مضرات ورزش قبل از صبحانه

 

خستگی و ضعف

کاهش گلیکوژن: ورزش بدون مصرف انرژی از طریق غذا (صبحانه) ممکن است باعث کاهش ذخیره گلیکوژن در کبد شود و منجر به خستگی و ضعیفی شود. زمانی که شما صبح با شکم خالی ورزش می کنید گلیکوژن موجود در بدن صرف انرژی برای تحرکات ورزش می شود. توجه داشته باشید که در حین ورزش ناشتا به بدن سوخت رسانی نشده است و بدن به اجبار از انرژی موجود استفاده میکند و این می تواند برای بدن مضر باشد.

 

هیپوگلیسمی (کاهش قند خون)

ورزش قبل از صبحانه می‌تواند باعث هیپوگلیسمی (کاهش شدید قند خون) شود. زمانی که بدن به انرژی برای ورزش نیاز دارد ولی مصرف کربوهیدرات (قندها) کم است، ممکن است منجر به کاهش سطح گلوکز در خون شود. ورزش باعث افزایش سوزش کربوهیدرات در عضلات می‌شود و اگر قبل از آن انرژی کافی دریافت نشده باشد، بدن به سمت سایر منابع انرژی مانند گلیکوژن کبدی و عضلانی متوجه می‌شود. اگر گلوکز در خون به اندازه کافی موجود نباشد، این فرآیند می‌تواند به هیپوگلیسمی منجر شود.

 

مضرات ورزش قبل از صبحانه

 

اضطراب و استرس

ورزش قبل از صبحانه در برخی افراد ممکن است باعث اضطراب و استرس شود به دلیل تأثیرهایی که ممکن است بر سیستم عصبی و روانی داشته باشد مانند سطح قند خون پایین، احتمال افزایش فشار خون و تغییر عملکرد هورمون ها.

 

سخن آخر

برخی از افراد علاقمند به ورزش صبحگاهی هستند و روز خود را با ورزش شروع کنند اما سوالی که برای همه ایجاد می شود این است که قبل از صبحانه ورزش کنند یا بعد از صبحانه، ورزش با شکم خالی فوایدی مانند افزایش متابولیسم و تمرکز دارد و مضراتی مانند کاهش قند خون، خستگی و ضعف و استرس دارد. به طور کلی توصیه می شود که با شکم خالی ورزش نکنید و یک وعده سبک قبل از تمرین ورزش داشته باشید تا انرژی بدن تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *