بدنسازی

آیا بدنسازی قد را کوتاه می کند؟

تاثیر-بدن-سازی-روی-قد

آیا بدنسازی قد را کوتاه می کند؟

وقتی صحبت از بدنسازی به خصوص برای نوجوانان می شود نگرانی ای که برای افراد علاقمند به این ورزش یا بستگان شان ایجاد می شود این است که آیا بدنسازی قد را کوتاه می کند؟ تاثیر بدنسازی روی قد چیست؟
در این مطلب قصد داریم درمورد این سوال بحث برانگیز اطلاعاتی را خدمت شما ارائه بدهیم و به جوانب مختلف تاثیرات بدنسازی بر روی قد بپردازیم.

بدنسازی یک فعالیت ورزشی پرطرفدار است که افراد بسیاری به دنبال آن می‌روند تا عضلات خود را تقویت و اندام بدنی زیبا و انعطاف‌پذیری داشته باشند. با این حال، سوالاتی پیرامون اینکه آیا بدنسازی ممکن است اثرات منفی بر قد افراد بگذارد، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. آیا این ورزش، به جای افزایش قد، ممکن است آن را کاهش دهد؟ در این مقاله، به بررسی این سوال پرداخته و تأثیرات بدنسازی بر قد افراد بررسی می شود.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که فاکتور های کوتاه یا بلند بودن قد مختلف است و منابع دقیق علمی ای وجود ندارد که قد انسان دقیقا چقدر ژنتیکی است یا چقدر به عوامل دیگر مانند تغذیه، محیط زندگی و فعالیت ورزشی بستگی دارد. اما تخمین کلی این است که قد 80 درصد ویژگی ژنتیکی است.

 

آیا-بدن-سازی-قد-را-کوتاه-می-کند؟

 

تاثیر بدنسازی روی قد و صفحات رشد

این ابهام که بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود توسط هیچ مدرک یا منبع علمی معتبری تایید نمی شود. حتی بدنسازی برای نوجوان های که در سن رشد هم هستند تاثیری در کوتاهی قد ندارد. بلکه شواهدی وجود دارد که فعالیت های قدرتی و استقامتی باعث رشد طولی و عرضی بیشتر استخوان ها می شود.

منشا این نگرانی که بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود از آنجا است که برخی گمان می کنند که صفحات رشد در هنگام بلند کردن وزنه آسیب می بیند. صفحات رشد که به آن اپیفیزال نیز می گویند،  لایه‌های هستند که در انتهای هر استخوان طولانی قرار دارند و در حین رشد، غضروف تشکیل می‌دهند که اجازه افزایش طول استخوان را می‌دهد. باید توجه داشته باشیم که بدنسازی و وزنه برداری تاثیری در متوقف کردن صفحات رشد ندارد مگر آنکه فرد در حین ورزش دچار حادثه ای مانند شکستگی شود که این اتفاق در هر ورزش دیگری غیر از بدنسازی امکان دارد رخ دهد.

 

صفحات-رشد

 

تاثیر بدنسازی بر هورمون های رشد

بدنسازی می‌تواند تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر هورمون‌های رشد داشته باشد. هورمون رشد یا سوماتوتروپین (GH) یک هورمون پروتئینی است که از غده هیپوفیز ترشح می‌شود و نقش مهمی در رشد استخوان‌ها، افزایش حجم عضلات، کاهش چربی بدن و تنظیم سطح گلوکز در خون دارد. در زیر، تأثیر بدنسازی بر هورمون‌های رشد بررسی می‌شود:

1. افزایش ترشح هورمون رشد

بدنسازی و ورزش‌های مقاومتی می‌توانند منجر به افزایش ترشح هورمون رشد گردند. تحقیقات نشان داده‌اند که فعالیت‌های ورزشی مانند بدنسازی، تنش را بر روی عضلات و استخوان‌ها ایجاد می‌کنند که به دنبال آن می‌تواند ترشح هورمون رشد را تحریک کند.

2. افزایش هورمون‌های مشتق از هورمون رشد

هورمون رشد به افزایش تولید دیگر هورمون‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، این هورمون باعث افزایش ترشح انسولین و افزایش حساسیت به انسولین می‌شود. همچنین، هورمون رشد می‌تواند به افزایش ترشح هورمون‌های مرتبط با جنسیت (مثل تستوسترون در مردان) نیز منجر شود.

3. تأثیر بر خواب و استراحت

بدنسازی می‌تواند به بهبود کیفیت خواب و استراحت کمک کند. خواب مناسب یک عامل مهم در ترشح هورمون رشد است. بدنسازی می‌تواند به دلیل افزایش استراحت و کاهش استرس، به بهبود الگوی خواب کمک کند.

چه عواملی باعث جلوگیری از رشد قد می شوند؟

همانطور که گفتیم بدنسازی در جلوگیری از رشد قد یا سوزاندن قد تاثیری ندارد. اما چه عواملی باعث قد کوتاه می شوند؟ در ادامه چند مورد را بررسی می کنیم.

1.عوامل ژنتیکی

ژنتیک یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده قد فرد است. اگر پدر یا مادر کم‌قد باشند، احتمالاً فرزندان آن‌ها نیز قد کوتاه تری خواهند داشت.

2. کمبود تغذیه مناسب

تغذیه نامناسب و کمبود مواد غذایی مهم می‌تواند به توسعه صفحات رشد و سایر عملکردهای بدن ضربه بزند. کمبود کلسیم، پروتئین، ویتامین D و دیگر مواد مغذی مهم می‌تواند رشد قد را کاهش دهد.

3. نقص های هورمونی

اختلالات در تولید یا عملکرد هورمون‌های مرتبط با رشد می‌توانند به توقف یا کاهش رشد منجر شوند. به عنوان مثال، کم‌فعالیت بودن هورمون رشد، هیپوتایروئیدیسم، یا کم‌فعالیت بودن هورمون‌های جنسی می‌توانند تأثیرات منفی داشته باشند.

تغدیه مناسب برای قد

 

پیشگیری از کوتاه شدن قد در ورزش بدن سازی

بدنسازی در کوتاهی قد تاثیری ندارد، فقط در صورتی امکان پذیر است که آسیب جدی به صفحات رشد وارد شود. چند راهکار برای جلوگیری از آسیب به صفحات رشد در حین بدن سازی ذکر می کنیم.

1.تمرینات مقاومتی با وزنه های سبک تر

برنامه بدنسازی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که از وزن‌های سبک تا متوسط استفاده کنید. وزن‌های سنگین ممکن است فشار زیادی به استخوان‌ها و صفحات رشد وارد کند.

 

2. شدت تمرینات رو تدریجی افزایش دهید

اگر در ورزش بدن سازی مبتدی هستید توصیه می شود زیر نظر یک مربی تمرین ها را با شدت کمتری شروع کنید، ابتدا باید روی درست اجرا کردن حرکات تمرکز کنید و کم کم به مرور زمان تمرین ها را سخت تر کنید تا آسیبی به بدن وارد نشود.

 

نتیجه گیری

با توجه به اطاعات بالا، می توان گفت که بدنسازی تأثیر منفی بر رشد قد ندارد و حتی ممکن است به تقویت استخوان‌ها و افزایش قد کمک کند. با این حال نکاتی هست که باید به آنها توجه کنید تا از آسیب و کوتاهی قد پیشگیری کنید مانند تمرین با وزنه های سبک تر و افزایش تدریجی شدت تمرین.

دیدگاهی در مورد “آیا بدنسازی قد را کوتاه می کند؟

  1. حسن گفت:

    خیلی مقاله کاملی بود همیشه برام سوال بود ک بدنسازی باعث کوتاهی قد میشه یا ن
    ممنونم

    1. admin گفت:

      ممنون از توجهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *