وبلاگ

فواید هورمون تستوسترون

هورمون-تستوسترون

 

تستوسترون چیست؟

تستوسترون یک هورمون مردانه است، هورمونی است که عمدتاً در بیضه‌ها در مردان و تخمدان‌ها و غدد فوق کلیوی در زنان تولید می‌شود. این هورمون برای رشد مردانه و ویژگی های مردانه ضروری است. برای زنان، تستوسترون در مقادیر بسیار کمتری وجود دارد. تولید تستوسترون در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی حدود 30 برابر بیشتر می شود. پس از اوایل بزرگسالی، طبیعی است که سطوح هر سال اندکی کاهش یابد. ممکن است بعد از 30 سالگی یک درصد تستوسترون در بدن شما کاهش پیدا کند. فواید هورمون تستوسترون بسیار هستند، در این مقاله از آلفا فیت قصد داریم صرفا فواید کلی آن را معرفی کنیم.

 

تستوسترون نقش کلیدی در موارد زیر دارد

  • توده عضلانی و استخوان ها
  • موهای صورت
  • صدای عمیق تر
  • میل جنسی
  • خلق و خو

کاهش تستوسترون با افزایش سن طبیعی است، کاهش توده عضلانی، افزایش چربی بدن یا اختلال نعوظ ممکن علائم کاهش تستوسترون است.

 

فواید هورمون تستوسترون چیست؟

قلب و خون سالم

یک قلب سالم خون را به بقیه بدن پمپاژ می کند و اکسیژن مورد نیاز برای حداکثر عملکرد را برای عضلات و اندام ها فراهم می کند. تستوسترون به تولید گلبول های قرمز خون از طریق مغز استخوان کمک می کند. سطوح پایین تستوسترون با انواع خطرات قلبی عروقی مرتبط است.

اما آیا درمان جایگزین تستوسترون می تواند به بیماری قلبی کمک کند؟ مطالعات در اوایل دهه 2000 نشان داد که مردان مبتلا به بیماری قلبی که تحت درمان با تستوسترون قرار گرفتند، تنها پیشرفت های جزئی را مشاهده کردند. برخی توانستند مسافت پیاده روی خود را 33 درصد افزایش دهند. مطالعه دیگری نشان داد که هورمون درمانی تنها باعث گشاد شدن شریان های سالم می شود اما تاثیری بر درد آنژین ندارد.

چربی کمتر، عضله بیشتر

تستوسترون مسئول افزایش توده عضلانی است. داشتن بدن تراشیده به کنترل وزن و افزایش انرژی کمک می کند. برای مردانی که تستوسترون پایینی دارند، طزریق تستوترون می‌تواند توده چربی را کاهش دهد و اندازه و قدرت عضلات را افزایش دهد. برخی از مردان تغییر در توده عضله بدون چربی بدن را گزارش کردند اما افزایش قدرت نداشتند. زمانی که تستوسترون درمانی را با تمرینات قدرتی و ورزش ترکیب کنید، احتمالاً بیشترین فواید را خواهید دید.

 

تستوسترون-در-بدنسازی

 

استخوان های قوی تر

تستوسترون نقش مهمی در تراکم مواد معدنی استخوان دارد. با افزایش سن مردان و کاهش سطح تستوسترون، تراکم استخوان کاهش می یابد. این امر خطر استخوان های ضعیف و پوکی استخوان را افزایش می دهد. استخوان های قوی به حمایت از عضلات و اندام های داخلی شما کمک می کند، که می تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد.

تحقیقات نشان می دهد که تراکم استخوان با درمان تستوسترون افزایش می یابد تا زمانی که دوز به اندازه کافی بالا باشد. کارآزمایی‌های بالینی در مورد تأثیر تستوسترون بر تراکم استخوان، افزایش در تراکم استخوان ستون فقرات و لگن را نشان داد. مطالعه دیگری که در مورد زنان در حال تبدیل به مردان بود نشان داد که تستوسترون تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهد. اما مشخص نیست که آیا تستوسترون می تواند به کاهش خطر شکستگی کمک کند یا خیر.

 

حافظه کلامی بهتر، توانایی شناختی بالاتر

تحقیقات نشان می دهد که مردانی که نسبت تستوسترون بیشتری دارند، میزان ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهند. همچنین شواهدی مبنی بر ارتباط قوی بین تستوسترون و توانایی های تفکر مانند حافظه کلامی و سرعت پردازش سریعتر وجود دارد.

 

میل جنسی بالاتر

سطح تستوسترون به طور طبیعی در پاسخ به تحریک و فعالیت جنسی افزایش می یابد. مردان با سطوح بالاتر تستوسترون معمولاً تمایل جنسی بیشتری دارند. مردان مسن برای میل جنسی و عملکرد نعوظ به تستوسترون بیشتری نیاز دارند. اما توجه به این نکته مهم است که اختلال نعوظ اغلب به دلیل سایر شرایط یا داروها به جای سطوح پایین تستوسترون است.

روحیه بهتر

سطوح پایین تستوسترون با کیفیت پایین تر زندگی ارتباط دارد. برخی از علائم سطح پایین تستوسترون عبارتند از افسردگی، خستگی و تحریک پذیری. تستوسترون در بدن باعث تنظیم کلی هورمون های بدن می شود.

 

راه های طبیعی برای افزایش سطح تستوسترون

  1. ورزش کنید و وزنه بزنید
  2. پروتئین، چربی و کربوهیدرات بخورید
  3. استرس و سطح کورتیزول را به حداقل برسانید
  4. مصرف ویتامین D را افزایش دهید
  5. مصرف مکمل ها را در نظر بگیرید
  6. خواب آرام و با کیفیت زیاد داشته باشید
  7. از مواد شیمیایی شبه استروژن دوری کنید
  8. نوشدیدن الکل را کنار بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *