وبلاگ

آیا سی ال ای لاغر می کند؟

آیا-سی-ال-ای-لاغر-می-کند؟

آیا سی ال ای لاغر می کند؟ مکمل های اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) مستقیما به کاهش وزن کمک می کنند، سی ال ای به صورت طبیعی در برخی از غذا ها وجود دارد، اما مکمل های سی ال ای نیز وجود دارند که در اشکال مختلف عرضه می شوند، مانند قرص، پودر و کپسول.

به افرادی که سعی در کاهش وزن دارند اغلب توصیه می شود کمتر غذا بخورند و بیشتر تحرک جسمی داشته باشند. اما این توصیه مکمن است برای همه افراد کافی نباشد و نیاز به مصرف یک مکمل چربی سوز باشد، به همین دلیل، بسیاری برای کمک به کاهش وزن به مکمل ها روی می آورند.

یکی از این مکمل ها اسید لینولئیک مزدوج (CLA) است، یک اسید چرب طبیعی است که در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود. تحقیقات نشان می دهد که سی ال ای برای کاهش چربی در حیوانات موثر است، اما شواهد در مورد انسان کمتر بوده است.

در این مقاله از آلفا فیت قصد داریم به ویژگی های مکمل سی ال ای و تاثیر آن در لاغری بپردازیم.

 

کاهش-وزن-با-سی-ال-ای

 

مکمل سی ال ای چیست؟

CLA یا لینولئیک اسید کونژوگه ( سی ال ای ) یکی از ایزومرهای کنژوگه لینولئیک اسید، با 18 اتم کربن، که یکی از اسیدهای چرب آزاد می‌باشد و به طور طبیعی در گوشت و مواد لبنی وجود دارد .

انواع مختلفی از سی ال ای وجود دارد، اما دو نوع مهم آن c9، t11 (cis-9، trans-11) و t10، c12 (trans-10، cis-12) نامیده می شوند.

C9، t11 بیشترین فراوانی را در غذا دارد، در حالی که t10، c12 شکلی است که اغلب در مکمل‌های CLA یافت می‌شود و با کاهش وزن مرتبط است. T10، c12 نیز در غذاها وجود دارد، البته در مقادیر بسیار کمتر.

همانطور که از اصطلاح “ترانس” پیداست، این اسید چرب از نظر فنی یک چربی ترانس است. اما چربی‌های ترانس موجود در گوشت و محصولات لبنی بسیار متفاوت از چربی‌های ترانس مصنوعی تولید شده در محصولات پخته شده و فست فود است.

چربی های ترانس تولید شده در صنعت به شدت با بیماری های قلبی مرتبط هستند، در حالی که چربی های ترانس تولید شده طبیعی برای شما مفید هستند. سی ال ای یک اسید چرب ضروری نیست، بنابراین برای سلامتی مطلوب نیازی به دریافت آن از رژیم غذایی خود ندارید. با این وجود، بسیاری از افراد که قصد کاهش وزن دارند، مکمل‌های CLA را برای تاثیر چربی سوزی آن مصرف می‌کنند.

 

غذاهایی-که-سی-ال-ای-دارند

 

آیا سی ال ای لاغر می کند؟

سی ال ای به دلیل کاربرد اصلی آن در مدیریت وزن محبوبیت پیدا کرده است. تحقیقات نشان می دهد که CLA به کاهش چربی بدن و افزایش توده بدون چربی بدن کمک کند. مطالعات تأثیر آن بر متابولیسم را مورد بررسی قرار داده اند، که نشان می دهد CLA ممکن است بر اکسیداسیون چربی و مصرف انرژی تأثیر بگذارد.

قرص CLA می تواند به کاهش وزن و سلامت قلب از طریق مکانیسم های زیر کمک کند:

  • افزایش سوخت و ساز چربی: CLA می تواند به افزایش سوخت و ساز چربی کمک کند. این امر می تواند منجر به کاهش ذخایر چربی بدن شود.
  • کاهش اشتها: CLA می تواند به کاهش اشتها کمک کند. این امر می تواند منجر به کاهش کالری دریافتی شود.
  • کاهش التهاب: CLA می تواند به کاهش التهاب کمک کند. التهاب یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی است.

به طور کلی مکمل سی ال ای باعث چربی سوزی می شود، اما آنقدر چشگیر نیست، برای بهره بری حداکثری از مکمل سی ال ای، باید یک برنامه ورزشی و یک رژیم غذایی کنار آن داشته باشید.

غذاهای که حاوی سی ال ای هستند

چندین مطالعه نشان داده است که افرادی که CLA را از غذاها مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و سرطان هستند. محصولات لبنی منابع اصلی غذایی سی ال ای هستند، اما در گوشت نیز یافت می شود.

غلظت CLA به طور کلی به صورت میلی گرم در هر گرم چربی بیان می شود.

مواد غذایی با بیشترین مقدار عبارتند از:

کره: 6.0 میلی گرم در چربی
گوشت بره: 5.6 میلی گرم در چربی
پنیر موزارلا: 4.9 میلی گرم در چربی
ماست ساده: 4.8 میلی گرم در چربی
خامه ترش: 4.6 میلی گرم در چربی
پنیر کوتاژ: 4.5 میلی گرم در چربی
گوشت چرخ کرده تازه گاو: 4.3 میلی گرم در چربی
پنیر چدار: 3.6 میلی گرم در چربی
گوشت گاو: 2.9 میلی گرم در چربی
با این حال، محتوای CLA این غذاها و محصولات غذایی با فصل و رژیم غذایی حیوان متفاوت است.

به عنوان مثال، نمونه‌های شیری که از 13 مزرعه تجاری جمع‌آوری شد، کمترین مقدار CLA را در ماه اسفند و بیشترین مقدار را در ماه مرداد داشتند.

به طور مشابه، گاوهای تغذیه شده با علف CLA بیشتری نسبت به گاو های تغذیه شده با غلات تولید می کنند.

بهترین مکمل های سی ال ای (CLA)

 

1. سی ال ای مای پروتئین CLA

سی ال ا مای پروتئین cla

 

2. سی ال آ اوربیلد

 

سی ال آ اوربیلد cla

3. هیدروکسی کات نکست ژن ماسل تک

هیدروکسی کات نکست ژن ماسل تک

سخن آخر

آیا سی ال ای لاغر می کند؟ بسیاری از مکمل های چربی سوز بی اثر در بازار هستند و باید در انتخاب مکمل چربی سوز بسیار دقت داشته باشید.

سی ال ای یکی از مکمل های است که می تواند در چربی سوزی تاثیرگذار باشد اما چشمگیر نیست.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *