وبلاگ

بی ام آی چیست؟ بهترین بی ام آی چند است؟

بی-ام-آی-چیست

 

شاخص توده بدنی BMI یک معیار سنجش و محاسبه چربی بدن در مقایسه/نسبت با قد و وزن است. از یک معادله تقریبی استفاده می شود (و چربی بدن را مستقیماً اندازه گیری نمی کند). بی ام آی می تواند به تعیین اینکه آیا وزن یک فرد کم است یا زیاد است کمک کند. بی ام آی بالا می تواند نشانه ای از چربی بیش از حد در بدن باشد و هر چه بی ام آی فرد بالاتر باشد، شانس ابتلا به برخی بیماری های جدی مانند دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و غیره بیشتر می شود. از طرف دیگر، BMI بسیار پایین نیز می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند کاهش تراکم استخوان، ضعیف شدن و کم خونی شود.

بی ام آی می تواند در غربالگری وزن بدن در کودکان و بزرگسالان مفید باشد، اما محدودیت های خود را دارد، زیرا شامل سایر عوامل موثر بر وزن بدن شما نمی شود.

 

فرمول محاسبه BMI

بی ام آی با تقسیم وزن افراد بر قد آنها محاسبه می شود. فرمول BMI  بسیار ساده است. قد خود را در خودش ضرب می کنید و تقسیم بر وزن خود می کنید. برای مثال اگر قد شما 170 هست و وزن شما 70 کیلو است، 1.70 را ضرب در 1.70 می کنید و حاصل آن که 2.89 می شود را در 70 تقسیم می کنید و عدد 24.22 می شود حاصل آن.

 

 

BMI برای بزرگسالان

بزرگسالان 20 ساله و بالاتر می توانند BMI خود را بر اساس دسته های وزن استاندارد زیر تفسیر کنند، این محدوده برای مردان و زنان رایج است (بدون توجه به نوع بدن آنها):

اگر BMI زیر 18.5 باشد به این معنی است که شما کم وزن هستید.

بین 18.5 تا 24.9 طبیعی است.

25.0 – 29.9 نشان می دهد که شما اضافه وزن دارید.

و چاقی زمانی است که BMI شما بالاتر از 30.0 باشد.

 

BMI برای کودکان

محاسبه BMI برای کودکان و نوجوانان می تواند بسته به سن و جنسیت متفاوت باشد، زیرا میزان چربی بدن با افزایش سن تغییر می کند. دختر بچه ها معمولاً مقدار بیشتری از چربی بدن را به دست می آورند. BMI در کودکان به عنوان یک رتبه بندی صدک نشان داده می شود، که در آن هر صدک نمایانگر BMI کودک نسبت به سایر کودکان هم سن و جنس است.

در زیر، محدوده صدک برای هر وضعیت وزنی ذکر شده است:

زیر صدک 5 به این معنی است که کودک کم وزن است.

صدک 5 تا 85 نشان دهنده وزن طبیعی یا سالم است.

صدک 85 تا 95 نشان دهنده اضافه وزن کودک است.

و صدک بالای 95 به این معنی است که کودک چاق است.

 

 

بی ام آی و سلامتی

چاقی و اضافه وزن این روزها در بین افراد شایع است، به خصوص به دلیل سبک زندگی کم تحرک و فعالیت بدنی بسیار کمتر. از نظر بیولوژیکی، افراد در نتیجه عدم تعادل انرژی وزن اضافه می کنند، زیرا بدن برای عملکرد خود به مقدار مشخصی انرژی از غذا نیاز دارد و این انرژی به صورت کالری دریافت می شود. عدم تعادل انرژی یکی از بزرگترین دلایل افزایش وزن است. اگر BMI بالایی دارید، مهم است که آن را کاهش دهید تا در محدوده وزنی سالم قرار داشته باشید و از خطر ابتلا به بیماری های جدی جلوگیری کنید.

 

نحوه استفاده پزشکان از بی ام آی

BMI به اندازه کافی دقیق نیست که بتوان از آن به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده کرد، اما می توان از آن برای درک مشکلات بالقوه وزن در بزرگسالان و کودکان استفاده کرد. اگر فردی دارای BMI بالا یا پایین باشد، پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است عوامل مهم دیگری را نیز در نظر بگیرند، مانند:

  • اندازه گیری ضخامت پوست – نشان دهنده چربی در بدن بزرگسالان و کودکان است
  • ارزیابی رژیم غذایی و فعالیت بدنی
  • سابقه خانوادگی بیماری های قلبی عروقی و سایر مشکلات سلامتی که می تواند ژنتیکی باشد

سپس پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی، رژیم غذایی و توصیه های ورزشی را بر اساس این نتایج تغییر داده و پیشنهاد می کند.

 

خطرات سلامتی ناشی از اضافه وزن

  • همه ما به اندازه کافی در مورد مضرات اضافه وزن شنیده ایم، اما در زیر اثرات آن بر بدن ذکر شده است:
  • فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید خون را افزایش می دهد
  • سطح کلسترول خوب را کاهش می دهد
  • احتمال ابتلا به دیابت و سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری کیسه صفرا، آرتروز، مشکلات تنفسی و غیره بیشتر است
  • اضافه وزن در دوران کودکی یا نوجوانی نیز می تواند خطرات سلامتی قابل توجهی در دوران کودکی و بزرگسالی داشته باشد، مانند آسم، اعتماد به نفس پایین، استرس روانی و غیره
  • وزن بیشتر بدن می تواند به مهره های کمر فشار وارد کند

 

بهترین BMI

 

خطرات مرتبط با کمبود وزن

اضافه وزن مطمئناً ناسالم است، اما کمبود وزن نیز خطرات مربوط به خود را دارد:

  • سوء تغذیه، کمبود ویتامین، کم خونی
  • بیماری که باعث ضعف استخوان می شود و خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد
  • عدم رشد کافی (در کودکان و نوجوانان)
  • مشکلات باروری و عدم تعادل هورمونی در زنان می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد
  • احتمال سقط جنین در سه ماهه اول به دلیل کمبود وزن بیشتر است

 

برای داشتن وزن ایده آل ورزش کنید

فعالیت بدنی منظم یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای وزن و سلامت خود انجام دهید. همه افراد بدون توجه به سن، توانایی ها، شکل و جثه خود می توانند مزایای سلامتی فعالیت بدنی را تجربه کنند.

برای درک اصول اولیه ورزش، آنها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

 

تمرینات هوازی

تمرینات هوازی که در آن عضلات فرد به صورت موزون و هماهنگ برای مدت زمان طولانی حرکت می کنند، هوازی نامیده می شوند زیرا برای تولید انرژی به اکسیژن نیاز دارند. تمرینات هوازی ضربان قلب و ضربان تنفس فرد را افزایش می دهد تا اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها برسد، برخی از نمونه های آن پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و غیره است. این تمرینات را می توان تمرینات قلبی نیز نامید.

 

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی آنهایی هستند که شامل فعالیت بدنی کوتاه و شدید هستند و افزایش جذب و انتقال اکسیژن را شامل نمی شوند. در طول تمرینات بی هوازی، بدن در غیاب اکسیژن، ذخایر گلوکز را تجزیه می کند که منجر به ساخت اسید لاکتیک در عضلات می شود. این تمرینات شامل دوی سرعتی، وزنه برداری و حتی تمرینات تناوبی با شدت بالا است.

تفاوت اصلی بین هر دو نوع تمرین در نحوه استفاده بدن از انرژی ذخیره شده، شدت تمرین و مدت زمانی است که فرد قادر به ادامه تمرین است.

 

ورزش چگونه از چاقی جلوگیری می کند؟

فعالیت بدنی کل انرژی مصرفی افراد را افزایش می دهد، که می تواند به آنها کمک کند تعادل انرژی را حفظ کنند یا حتی وزن خود را کاهش دهند. در عین حال، فعالیت بدنی همراه با کنترل رژیم غذایی نیز می تواند کمک کند (بدون جبران کالری اضافی که می سوزانند). فعالیت بدنی یا ورزش، چربی دور کمر و کل چربی بدن را کاهش می‌دهد و پیشرفت چاقی شکمی را کند می‌کند. تمرینات با وزنه مانند بلند کردن وزنه، فشار دادن و سایر فعالیت‌های تقویت‌کننده عضله، توده عضلانی می‌سازد و انرژی را که بدن در طول روز می‌سوزاند، حتی زمانی که در حالت استراحت است، افزایش می‌دهد، بنابراین کنترل وزن را آسان‌تر می‌کند. ورزش منظم همچنین افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد، و این نیز خلق و خوی خوب را تقویت می کند و انگیزه شما را حفظ می کند تا به روال ورزش پایبند باشید.

 

سخن آخر

BMI می‌تواند یک ابزار مفید برای پیش‌بینی خطرات سلامتی خاص باشد، اما باید با احتیاط از آن استفاده کنید، زیرا عوامل دیگری که باعث عدم تعادل وزن بدن می‌شوند را در نظر بگیرید. با این حال، بحث در مورد BMI خود با یک پزشک یا یک متخصص تغذیه همیشه می تواند به شما کمک کند تا سبک زندگی خود را برای بهتر شدن تغییر دهید، با در نظر گرفتن تمام عوامل سلامتی که مسئول تغییرات بدن شما هستند.

1 نظر در “بی ام آی چیست؟ بهترین بی ام آی چند است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *