وبلاگ

دویدن یا شنا کردن، کدام یک بهتر است؟

شنا-کردن-یا-دویدن

 

شنا و دویدن هر دو ورزش هوازی عالی ای هستند. این دو ورزش جزو ورزش های سه گانه هستند. هر دو روش فوق العاده برای افزایش تناسب اندام و سوزاندن کالری هستند. شنا ضربان قلب شما را افزایش می دهد، عضلات بالا و پایین بدن شما را تقویت می کند، و کالری زیادی می سوزاند.

دویدن پایین تنه شما را تقویت می کند، سوزاندن کالری را افزایش می دهد و به دلیل اینکه یک تمرین تحمل وزن محسوب می شود، به جلوگیری از تحلیل استخوان نیز کمک می کند.

اگر هنوز مطمئن نیستید که بین شنا کردن و دویدن کدام یک برای شما مناسب تر است، نگران نباشید، در این مقاله از آلفا فیت قصد داریم این دو نوع ورزش را مورد قیاس قرار دهیم و خواص هر کدام را بیان کنیم.

 

دویدن یا شنا کردن، کدام کالری بیشتری می سوزاند؟

وقتی صحبت از تعداد کالری هایی است که می توانید در حین دویدن یا شنا کردن بسوزانید، ابتدا باید بدانید که کالری سوزی بر اساس عوامل مختلفی از جمله وزن و شدت تمرین است.

با توجه به دانشکده پزشکی هاروارد، کالری سوزی برای شنا در مقابل دویدن بر اساس وزن بدن و 30 دقیقه فعالیت به صورت زیر تخمین زده می شود.

 

فعالیت (30 دقیقه)

شنا با سرعت آرام 180 کالری

شنا، سرعت زیاد 300 کالری

دویدن، سرعت8  کیلومتر در ساعت 240 کالری

دویدن، سرعت 12 کیلومتر در ساعت  375 کالری

 

شنا-و-دویدن

 

برای چربی سوزی دویدن بهتر است یا شنا کردن؟

در مورد چربی سوزی، فیزیوتراپیست ها می گوید که متغیرهای زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد. تمرینات اینتروال یکی از راه‌هایی است که فرد می‌تواند از سوزاندن کالری بیشتر و در نتیجه کاهش چربی بدن و شکم مطمئن شود.

تمرین تناوبی با شدت بالا شامل دوره‌های کوتاه تمرین شدید و به دنبال آن دوره‌های ریکاوری با شدت کم است. اگرچه مدت زمان کمتری ورزش می کنید، تحقیقات نشان داده است که این نوع تمرین فواید سلامتی مشابهی با دو برابر فعالیت با شدت متوسط دارد.

شما می توانید تمرینات تناوبی با شدت بالا را هم با دویدن و هم با شنا انجام دهید. کل کالری هایی که می سوزانید بر اساس شدت تمرین است که مستقیماً با ضربان قلب شما مرتبط است. برای مثال، وقتی دوی سرعت انجام می‌دهید، ضربان قلب خود را برای مدت کوتاهی به محدوده‌ی شدید می‌رسانید.

 

با در نظر گرفتن این موضوع، دویدن یا شنا کردن، کدام برای چربی سوزی بهتر است؟

آنچه شما باید در نظر بگیرید این است که با چه شدتی ورزشی می کنید، چقدر ضربان قلب خود را بالا می برید و آن را بالا نگه می دارید، و مدت زمان تمرین شما چقدر است.

نتیجه نهایی این است که دویدن و شنا هر دو گزینه های ورزشی موثر برای سوزاندن کالری و چربی هستند.

 

فواید-شنا-کردن

 

فواید شنا کردن چی است؟

مفاصل راحت تر هستند

یکی از مزایای اصلی شنا این است که مفاصل شما کمتر درگیر تنش می شوند. این امر به ویژه در صورت ابتلا به استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید یا سایر شرایطی که باعث درد مفاصل می شود، مهم است. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که شنا به عنوان یک مداخله ورزشی منجر به کاهش سفتی و درد مفاصل می شود.

شنا برای دوره ریکاوری بعد از آسیب گزینه عالی ای است

شنا یک راه امن برای ورزش است. شنا همچنین یک انتخاب محبوب برای افرادی است که در حال نقاهت پس از صدمات، به ویژه آسیب‌های پایین تنه هستند. شناوری آب در مقایسه با تمرین روی زمین، حمایت بیشتری از عضلات و مفاصل شما می کند. این به شما این امکان را می‌دهد که سخت‌تر تمرین کنید و تأثیر کمتری نسبت به روی زمین بر بدن خود وارد کنید.

روش های زیادی برای سوزاندن کالری ارائه می دهد

شنا همچنین راه های مختلفی برای سوزاندن کالری ارائه می دهد. می‌توانید دورهای شنا را با ضربات مختلف، افزایش مقاومت با کمربند آبی یا وزنه‌های مچ پا و یا انجام تمرینات کامل بدن در استخر، به تناوب انجام دهید.

یک تمرین کامل برای بدن است

شنا باعث می شود عضلات زیادی در بدن خود استفاده کنید، که آن را به یک تمرین عالی برای کل بدن تبدیل می کند. دویدن، اگرچه برای پایین تنه شما عالی است، اما عضلات پشت، سینه، بازوها یا شانه های شما را به همان اندازه ای که شنا درگیر میکند، درگیر نمی شوند.

 

فواید دویدن چی است؟

باعث سوزاندن کالری بالایی می شود

اگر می خواهید کالری زیادی بسوزانید، دویدن یک انتخاب عالی است. هر چه سریعتر بدوید، بیشتر کالری می سوزانید. برای شروع، نسبت فاصله 2 به 1 را امتحان کنید. به عنوان مثال، ۲ دقیقه با سرعت سریع بدوید، سپس به مدت ۱ دقیقه راه بروید یا آهسته آهسته بدوید. 30 دقیقه تکرار کنید.

دویدن یک تمرین تحمل وزن است

دویدن به شما این امکان را می دهد تا تراکم استخوان خود را از طریق فعالیت های تحمل وزن افزایش دهید. شنا اجازه این کار را نمی دهد. ورزش‌های تحمل وزن مانند دویدن و پیاده‌روی بهترین فعالیت‌های استخوان‌سازی هستند، زیرا از شما می‌خواهند که در برابر جاذبه کار کنید.

شروع کار آسان است. برخلاف شنا که نیاز به استخر دارد، دویدن فقط به یک جفت کفش خوب و دسترسی به فضای باز یا تردمیل نیاز دارد.

با دویدن در فضای باز ویتامین D دریافت می کنید

رفتن در فضای باز برای دویدن نیز می تواند سطح ویتامین D شما را افزایش دهد. فقط به یاد داشته باشید که از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از دویدن بین ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر که پرتوهای خورشید قوی ترین هستند، خودداری کنید.

 

فواید-دویدن

 

دویدن یا شنا کردن؟ کدام یک برای شما مناسب است؟

شنا و دویدن هر دو فعالیت‌های قلبی عروقی عالی هستند، بنابراین بیشتر به ترجیحات شخصی، شرایط سلامتی و سبک زندگی شما بستگی دارد.

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع تمرین برای شما مناسب است، این سوالات را در نظر بگیرید.

آیا درد مفاصل دارید؟

اگر آرتریت یا انواع دیگر درد مفاصل دارید، به جای دویدن، شنا را انتخاب کنید. شنا استرس کمتری به مفاصل شما وارد می‌کند و آن را به ورزش ملایم‌تری تبدیل می‌کند و احتمال تشدید مشکلات مفصلی را کاهش می‌دهد.

آیا می خواهید بالا تنه خود را تقویت کنید؟

اگر تقویت و تقویت بالاتنه شما در اولویت است، احتمالاً شنا گزینه بهتری است. این به این دلیل است که شنا یک تمرین کامل بدن را ارائه می دهد که بیشتر گروه های عضلانی اصلی شما را هدف قرار می دهد.

آیا می خواهید سلامت استخوان های خود را بهبود بخشید؟

اگر می‌خواهید تمرین‌های بیشتری انجام دهید که به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک می‌کند، دویدن ممکن است انتخاب بهتری باشد.

آیا آسیب در پایین تنه دارید؟

اگر آسیب زانو، مچ پا، لگن یا کمر دارید، شنا ممکن است گزینه ایمن‌تری باشد زیرا تاثیر کمتری روی مفاصل شما دارد.

آیا شانه هاتون آسیب دیده است؟ 

اگر آسیب در ناحیه شانه دارید، شنا کردن با ضربه های مکرر می تواند باعث تحریک شانه شود، بنابراین دویدن ممکن است گزینه بهتری برای این نوع آسیب باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *