دسته‌بندی نشده

طناب زدن بهتر است یا دویدن؟

طناب-زدن-بهتر-است-یا-دویدن؟

طناب زدن بهتر است یا دویدن؟ طناب زدن یک تمرین کم هزینه است که به تجهیزات کمی و حداقل فضا نیاز دارد. دویدن نیز یک ورزش کم هزینه است، اما معمولاً به فضای بیشتری برای اجرا نیاز دارد، مگر اینکه روی تردمیل بدوید.

با این حال، هر دو روش اقتصادی و کارآمدی برای افزایش سلامت و تناسب اندام هستند، فرقی نمی کند چه روی استقامت یا شدت کار کنید. هر دو ورزش های هوازی محسوب می شوند و در سوزاندن کالری بسیار تاثیرگذار است.

در این مقاله از آلفا فیت قصد داریم به تفاوت های طناب زدن و دویدن بپردازیم و نتیجه گیری کنیم که کدام یک برای چربی سوزی بهتر است.

میزان سوزاندن کالری طناب زدن و دویدن

هم طناب زدن و هم دویدن مقدار قابل توجهی کالری می سوزانند. هنگام مقایسه تعداد کالری سوزانده شده در هر جلسه 10 دقیقه ای، طناب زدن یک مزیت جزئی ارائه می دهد.

در زیر تعداد تخمینی کالری سوزانده شده برای هر فعالیت با شدت های قابل مقایسه برای یک فرد 150 پوندی (68 کیلوگرمی) که هر تمرین را به مدت 10 دقیقه انجام می دهد، ذکر شده است.

 

شدت     –       طناب زدن     –       دویدن

کم                  105 کالری         117 کالری

متوسط            140 کالری         125 کالری

زیاد                146 کالری         140 کالری

 

در حالی که سایر عوامل بر کالری سوزی تأثیر می گذارند، از جمله سن و جنس، اینها دستورالعمل های کلی هستند. طناب زدن و دویدن در مدت زمان مشابه، کالری مشابهی می سوزاند. با این حال، طناب زدن در هنگام ورزش با شدت متوسط یا زیاد، کمی کالری بیشتری می سوزاند.

 

طناب-زدن

 

عضلات درگیر در طناب زدن و دویدن

هم دویدن و هم طناب زدن شامل استفاده از عضلات اندام تحتانی شما است، در حالی که عضلات مرکزی بدن شما حفظ تعادل را فراهم می کنند، نیز درگیر هستند.

با این حال، دویدن مستلزم  استفاده بیشتر از عضلات باسن از طریق دامنه حرکتی بیشتر برای پیشرانه است. پرش متناوب تک پا با طناب نیاز به استفاده بیشتر از ربایندگان لگن شما دارد تا لگن شما را ثابت نگه دارد، درست مانند مرحله ایستاده دویدن.

طناب زدن همچنین مستلزم مقاومت برای کنترل طناب است که شامل شانه، عضله جلو بازو، پشت بازو و ساعد شما می شود.

در همین حال، دویدن مستلزم حداقل مقاومت است اما شانه ها (دلتوئید) و خم شدن مداوم عضلات جلوبازو برای متعادل کردن حرکت پاها، درگیر می شوند.

هوازی یا بی هوازی؟

هر دو شکل ورزش را می توان به عنوان ورزش هوازی برای افزایش استقامت با حفظ یک سرعت ثابت در مدت طولانی تر انجام داد.

هر کدام از این دو گزینه انتخاب خوبی برای تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) است، که شامل تمرینات کوتاه مدت با 80 تا 95 درصد حداکثر ضربان قلب شما همراه با دوره‌های تمرین با شدت کمتر در 40 تا 50 درصد حداکثر ضربان قلب شما است.

 

سوزاندن-کالری-با-دویدن

 

آیا طناب زدن و دویدن باعث چربی سوزی می شود؟

یک مطالعه 12 هفته ای اخیرا نشان داد که یک برنامه طناب زنی باعث کاهش چربی بدن و بهبود عوامل خطر مرتبط با بیماری قلبی می شود.
مطالعات دیگر نتایج مشابهی در مورد کاهش چربی بدن پیدا کرده اند. چالش این است که هم کمیت و هم اندازه مطالعات در مورد ظناب زدن نسبت به دویدن کمتر است.
نشان داده شده است که دویدن یک روش عالی برای سوزاندن چربی بدن است. در واقع، مصرف کالری مشابهی برای اشکال مختلف دویدن، از جمله دویدن مداوم استقامتی و تمرینات تناوبی با شدت بالا مشاهده شد.
دویدن و طناب زدن هر دو فواید سلامتی دارند، از جمله کاهش چربی بدن و  کاهش عوامل خطر بیماری قلبی.

طناب زدن بهتر است یا دویدن؟

هر دو این ورزش فوایدی زیادی دارند و باعث سوزاندن کالری زیادی می شود. اما اینکه کدام یک برای شما مناسب تر است بستگی به شرایط شما دارد. مثلا اگر موقعیت و فضای دویدن را ندارید، می توانید در یک فضای نسبتا کوچک طناب بزنید. یا اگر مچ پا شما در حین طناب زدن درد می گیرد، می توانید با سرعت پایین بدوید.

نشان داده شده است که هر دو شکل ورزش استقامت قلبی عروقی را بهبود می بخشد. با این حال، اگر کمبود زمان دارید، طناب زدن ممکن است بیشتر از دویدن برای شما مفید باشد.

با این وجود، اگر هدف شما این است که دونده بهتری باشید یا در مسابقات دویدن شرکت کنید، دویدن گزینه بهتری است. علاوه بر این، اگر تمایل بیشتری به لذت بردن از تغییر مناظر در طول ورزش دارید، دویدن قطعا گزینه بهتری است.

با این حال، طناب زدن می‌تواند یک تمرین جایگزین برای انجام در روزهای بین دویدن باشد تا الگوی فعال‌سازی عضلات را در حالی که هنوز سیستم قلبی عروقی شما کار می‌کند، تغییر دهد.

 

سخن آخر

دویدن و طناب زدن هر دو ورزش های عالی ای هستند و به حداقل تجهیزات نیاز دارند.

همچنین هر دوی آنها در مدت زمان کوتاهی تعداد قابل توجهی کالری می سوزانند. این می تواند به کاهش درصد چربی بدن و بهبود ترکیب بدن شما کمک کند، اگر این اهداف شما هستند.

با این وجود، هر دو فعالیت‌هایی با تاثیر بالا هستند که ممکن است برای کسانی که آسیب‌های لگن، زانو یا مچ پا دارند، مناسب نباشند.

انتخاب تمرینی که به نظر شما جالب تر است و به آن پایبند خواهید بود مهمترین عامل است. شما همیشه می توانید هر دو فعالیت را به عنوان یک گزینه عالی برای ایجاد تنوع در برنامه ورزشی خود جایگزین کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *