وبلاگ

7 مکمل برای درمان التهاب

مکمل-برای-درمان-التهاب

بهترین مکمل برای درمان التهاب چه مکملی است؟ التهاب مزمن می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های زمینه ای، از جمله دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های غذایی زیر می‌توانند به کاهش این التهاب و حمایت از سلامت کلی کمک کنند.

التهاب یک پاسخ ایمنی کوتاه مدت طبیعی به تروما، بیماری و استرس است. با این حال، التهاب طولانی مدت می تواند ناشی از عادات سبک زندگی مانند خواب ناکافی، سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی باشد.

غذاهای که خاصیت ضد التهابی دارند، ورزش، خواب کافی و مدیریت استرس ممکن است به معکوس کردن التهاب مزمن کمک کند. در برخی موارد، برای درمان التهاب نیاز به مصرف مکمل است.

در این مقاله از آلفا فیت قصد داریم 7 مکمل برای درمان التهاب معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

1. کورکومین برای درمان التهاب

کورکومین ترکیبی است که در ادویه زردچوبه یافت می‌شود که معمولاً در غذاهای خاورمیانه ای استفاده می‌شود و به خاطر رنگ زرد روشنش معروف است. زردچوبه مزیت سلامتی چشمگیر را ارائه می دهد.

کورکومین ممکن است به کاهش التهاب در دیابت، بیماری قلبی، بیماری التهابی روده و سرطان و سایر شرایط کمک کند.

همچنین به نظر می رسد برای کاهش التهاب و بهبود علائم آرتروز و آرتریت روماتوئید مفید باشد.

یک آزمایش تصادفی‌سازی و کنترل‌شده در سال 2015 نشان داد که افراد مبتلا به سندرم متابولیک که کورکومین مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کورکومین دریافت کرده‌اند، سطوح نشانگرهای التهابی پروتئین واکنش‌دهنده C (CRP) و مالون دی‌آلدئید را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده‌اند.

در یک مطالعه در سال 2014، به 80 نفر مبتلا به تومورهای سرطانی جامد روزانه 150 میلی گرم کورکومین به مدت 8 هفته داده شد. بسیاری از نشانگرهای التهابی آنها بسیار بیشتر از نشانگرهای گروه کنترل کاهش یافت. نمرات کیفیت زندگی آنها نیز به طور قابل توجهی افزایش یافت.

فلفل سیاه – و جزء فلفل سیاه به نام پیپرین – می تواند جذب کورکومین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به همین دلیل، بسیاری از مکمل های کورکومین حاوی پیپرین نیز هستند.

هنگام پخت و پز، می توانید از زردچوبه و فلفل سیاه با هم استفاده کنید تا از جذب بهینه کورکومین اطمینان حاصل کنید.

حداکثر 500 میلی گرم کورکومین در روز معمولاً بی خطر است، اما افرادی که دوزهای بالاتری را مصرف می کنند در مطالعات علائم  از جمله تهوع، اسهال و سردرد را گزارش کرده اند. بنابراین زردچوبه خواص بی نظیری برای درمان التهاب دارد.

 

زردچوبه-برای-درمان-التهاب

 

2. روغن ماهی (امگا 3) برای التهاب

مکمل های روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این مکمل به کاهش التهاب مرتبط با دیابت و بیماری قلبی کمک کنند.

دو امگا 3 اصلی موجود در روغن ماهی عبارتند از ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA). بدن شما آنها را به ALA تبدیل می کند که یک اسید چرب ضروری است.

DHA به ویژه دارای اثرات ضد التهابی است که سطح سیتوکین را کاهش می دهد و سلامت روده را ارتقا می دهد. همچنین ممکن است التهاب و آسیب عضلانی را که پس از ورزش رخ می دهد کاهش دهد، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل DHA می تواند به طور قابل توجهی سطوح نشانگرهای التهابی را در مقایسه با دارونما کاهش دهد.

دوزهای روغن ماهی حاوی کمتر از 2 گرم (گرم) EPA و DHA ترکیبی معمولاً بی خطر هستند، اما روغن ماهی ممکن است باعث بوی بد دهان و سوزش سر دل یا ناراحتی های دستگاه گوارش شود.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا از رقیق کننده خون استفاده می کنید، قبل از مصرف روغن ماهی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. اگر به دنبال یک مکمل برای درمان التهاب می گردید امگا 3 یک گزینه مناسب است.

 

امگا-3-التهاب

 

3. زنجبیل برای درمان التهاب

ریشه زنجبیل معمولا در آشپزی استفاده می شود و سابقه استفاده در طب گیاهی دارد. همچنین یک درمان خانگی برای سوء هاضمه و حالت تهوع، از جمله تهوع صبحگاهی در دوران بارداری است.

دو جزء زنجبیل – جینجرول و زینجرون – ممکن است به کاهش التهاب مربوط به چندین بیماری از جمله دیابت نوع 2 کمک کند. مصرف زنجبیل همچنین ممکن است به مرور زمان بر HbA1c (کنترل قند خون در طی 3 ماه) تأثیر مثبت بگذارد.

یک مطالعه در سال 2014 مشخص کرد که وقتی به افراد مبتلا به دیابت روزانه 1600 میلی گرم زنجبیل به مدت 12 هفته داده شد، کنترل قند خون آنها بهبود یافت و سطح التهاب به طور قابل توجهی در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت.

تا 2 گرم زنجبیل در روز معمولا بی خطر است، اما دوزهای بالاتر ممکن است اثر رقیق کنندگی خون داشته باشد. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، قبل از مصرف مکمل زنجبیل بیش از مقادیری که معمولاً در آشپزی استفاده می شود، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

4. اسپیرولینا و التهاب

اسپیرولینا نوعی جلبک سبز آبی با اثرات آنتی اکسیدانی قوی است. مطالعات نشان داده اند که به کاهش التهاب کمک می کند،طول عمر را افزایش می دهد و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

اگرچه اکثر تحقیقات اثرات اسپیرولینا را بر روی حیوانات بررسی کرده‌اند، مطالعات روی افراد مسن نشان داده‌اند که نشانگرهای التهابی، کم‌خونی و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.

تا 8 گرم اسپیرولینا در روز معمولا بی خطر است. بسیاری از مردم آن را به شیک ها یا اسموتی های خود اضافه می کنند، این مکمل به شکل پودر است.

اسپیرولینا هیچ عارضه جانبی قابل توجهی وجود ندارد، اما افراد مبتلا به شرایط خودایمنی بهتر است در دوز کنترل شده استفاده کنند، زیرا ممکن است به دلیل خواص بالقوه تقویت کننده سیستم ایمنی، وضعیت آنها را بدتر کند.

5. ویتامین D برای درمان التهاب

ویتامین D یک ماده مغذی محلول در چربی ضروری است که نقش کلیدی در سلامت سیستم ایمنی دارد و  خواص ضد التهابی قوی دارد.

در چندین مطالعه محققان به ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و وجود التهاب اشاره کرده اند.

در یک مطالعه کوچک و با کیفیت بالا در سال 2019 که بر روی 44 زن با سطوح پایین ویتامین D و سندرم پیش از قاعدگی انجام شد، محققان خاطرنشان کردند که مصرف 50000 واحد بین المللی (IU) ویتامین D هر 20 روز به مدت 4 ماه منجر به کاهش التهاب در مقایسه با گروه دیگر، شد.

یافته های مشابهی در مورد افرادی که علاوه بر چاقی دارای کمبود ویتامین D هستند نیز اشاره شده است. ویتامین دی برای کاهش التهاب بسیار توصیه می شود.

بزرگسالان نباید بیش از 4000 IU در روز مصرف کنند. ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، E و K در سلول‌های چربی ذخیره می‌شوند و می‌توانند در طول زمان ایجاد شوند، که به طور بالقوه منجر به سمیت می‌شود.

6. عصاره چای سبز برای التهاب

 

چایی سبز-برای-التهاب

 

چای سبز از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است و سرشار از ترکیباتی است که ممکن است فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد، مانند اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG)، کافئین و اسید کلروژنیک.

یکی از مزایای بالقوه چایی سبز این است که بسیار ضد التهاب است.

یک مطالعه کوچک در مردان دارای اضافه وزن اشاره کرد که 500 میلی گرم عصاره چای سبز در روز به مدت 8 هفته، همراه با ورزش سه بار در هفته، به طور قابل توجهی التهاب را در مقایسه با ورزش به تنهایی یا گروهی که ورزش نمی کردند، کاهش داد.

بسیاری از مزایای ضد التهابی چای سبز از EGCG موجود در آن ناشی می شود. EGCG به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند، بنابراین می تواند به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول های شما ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند و منجر به کاهش التهاب شود.

می‌توانید مکمل‌های EGCG یا عصاره چای سبز بخرید، اما توجه داشته باشید که مکمل‌های عصاره چای سبز حاوی کافئین هستند، مگر اینکه برچسب دیگری داشته باشند.

7. سیر برای درمان التهاب

مانند زنجبیل، آناناس و ماهی های چرب، یک غذای رایج و سرشار از ترکیبات ضد التهابی است.

سیر به ویژه دارای ترکیبی به نام آلیسین است، یک عامل ضد التهابی قوی که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن برای دفع پاتوژن های بیماری زا کمک کند.

در یک مطالعه، 51 بزرگسال مبتلا به چاقی روزانه 3.6 گرم عصاره سیر  به مدت 6 هفته دریافت کردند. محققان بهبودهای قابل توجهی در نشانگرهای التهابی فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) و IL-6 پیدا کردند.

مکمل‌های سیر در دوزهای مختلف وجود دارند، معمولاً  عوارض جانبی کمی دارند. علاوه بر این، ممکن است با خوردن تنها ۲ گرم سیر تازه در روز، که حدود یک حبه است، فواید ضد التهابی را تجربه کنید.

سخن آخر

التهاب طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و اختلالات خود ایمنی را افزایش دهد.

بسیاری از مکمل ها – متشکل از مواد مغذی ضد التهابی، آنتی اکسیدان ها یا سایر ترکیبات – به طور بالقوه می توانند التهاب را در بدن شما کاهش دهند. در این مطلب ما 7 مکمل برای درمان التهاب را معرفی کردیم

اگر می خواهید مکملی را امتحان کنید، مهم است، در حالت ایده‌آل، بهتر است مواد مغذی ضدالتهابی خود را از غذاهای کامل دریافت کنید، اما مکمل‌ها ممکن است کمک کنند – به خصوص اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی و آنتی اکسیدان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *