وبلاگ

پیاده روی یا دویدن، کدام بهتر است؟

پیاده روی یا دویدن

پیاده روی یا دویدن، کدام بهتر است؟ ورزش فواید زیادی برای سلامت جسمی و ذهنی دارد. اما وقتی صحبت از مقایسه دویدن در مقابل پیاده روی می شود، تفاوت چندانی وجود ندارد: دویدن و پیاده روی هر دو سلامت کلی شما را بهبود می بخشد و هیچ یک ذاتاً بهتر از دیگری نیستند. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا دویدن در مقابل پیاده روی برای شما بهتر است، اهداف شخصی خود را باید در نظر بگیرید.

اگر می خواهید بیشترین کالری ممکن را بسوزانید، دویدن از پیاده روی بهتر است. اما پیاده روی فواید کلیدی سلامتی را به همراه دارد و یک ورزش ملایم است که برای افرادی که آرتروز، زانو درد یا سایر مشکلات سلامتی دارند عالی است.
در این مقاله از آلفا فیت قصد داریم فواید پیاده روی و دویدن را مقایسه کنیم تا با توجه به اهداف تان بتوانید تصمیم بگیرید که کدام فعالیت را انجام بدهید.

فواید ورزش هوازی

ورزش هوازی ضربان قلب شما را بالا می برد و باعث می شود کمی بیشتر از حالت عادی نفس بکشید. تمرین هوازی فواید زیادی دارد، از جمله:

  • طول عمر بیشتر
  • فشار خون پایین
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  • خواب بهتر
  • سلامت روان بهتر
  • کاهش چربی بدن
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی

از آنجایی که فواید بسیار زیادی وجود دارد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که بزرگسالان 150 دقیقه ورزش متوسط، مانند پیاده روی، در هفته داشته باشند. یا می توانید ۷۵ دقیقه ورزش شدید مانند دویدن داشته باشید.

 

فواید دویدن

 

فواید دویدن

دویدن به شما این امکان را می دهد که تمرینات توصیه شده خود را در حدود نیمی از زمان انجام دهید، و آن را به انتخابی عالی برای افرادی که به موقع ورزش می کنند تبدیل می کند. علاوه بر این، اگر .ورزش حرفه ای را دنبال می کنید یاقصد دارید سریع‌تر و چابک‌تر شوید، دویدن می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

دویدن دارای تمام مزایای ورزش قلبی عروقی ذکر شده در بالا است، علاوه بر موارد زیر:

  • طول عمر بیشتر: یک مطالعه نشان داد که دوندگان به طور متوسط سه سال بیشتر از افراد غیردونده عمر می کنند.
  • افزایش کالری سوزی: دویدن تقریباً دوبرابر پیاده روی در دقیقه کالری می سوزاند.
  • استخوان‌های قوی‌تر: در حالی که دویدن و پیاده‌روی هر دو تراکم استخوان را بهبود می‌بخشند، تحقیقات نشان می‌دهد که دوندگان نسبت به افرادی که برای ورزش پیاده‌روی می‌کنند، استخوان‌های قوی‌تری دارند.

فواید پیاده روی

پیاده روی هم که به عنوان یک ورزش ملایم می شود در نظر گرفت فواید زیادی دارد از جمله:

در دسترس است: بیشتر افراد می توانند بدون هیچ گونه آموزش یا تجهیزات خاصی راه بروند. شروع پیاده روی معمولاً آسان است، حتی برای افرادی که سطح تناسب اندام یا قدرت بدنی ضعیف تری دارند
می تواند هوس را کاهش دهد: مطالعات نشان داده است که افراد پس از 15 دقیقه پیاده روی کمتر تمایل به شکلات و شیرینی دارند!
پیاده روی با درد مفاصل مبارزه می کند: تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور مداوم پیاده روی می کنند درد مفاصل مرتبط با آرتریت کمتری را تجربه می کنند.
پیاده روی خطر چاقی ژنتیکی را کاهش می دهد: یک مطالعه نشان داد در میان افرادی که دارای ژن هایی هستند که به چاقی مبتلا می شوند. تأثیر این ژن ها برای افرادی که به طور منظم پیاده روی می کردند به نصف کاهش یافته است.
پیاده روی یا دویدن کدام یک کالری بیشتری می سوزاند؟
دویدن حدود 15.1 کالری در دقیقه می سوزاند، در حالی که پیاده روی برای یک فرد 72 کیلویی حدود 8.7 کالری در دقیقه می سوزاند. فردی با این وزن در یک دویدن 30 دقیقه ای 453 کالری در مقابل 30 دقیقه پیاده روی 261 کالری می سوزاند.

 

فواید پیاده روی و دویدن

 

پیاده روی یا دویدن، کدام بهتری است؟

هیچ یک ذاتا بهتر از دیگری نیست. اینکه کدام یک برای شما مناسب است به اهداف شما بستگی دارد و اینکه از کدام فعالیت بیشتر لذت می برید. پیاده روی و دویدن هر دو فواید سلامت جسمی و روانی دارند و به شما اجازه می دهند بدون تجهیزات خاصی ورزش کنید.
اگر از تمرینات با شدت بیشتر لذت می برید، دویدن ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد. دویدن به شما این امکان را می دهد که کالری بیشتری در دقیقه بسوزانید، که ممکن است کاهش وزن را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که در حالی که دویدن و پیاده‌روی هر دو باعث کاهش وزن می‌شوند، میزان کاهش وزن در بین افرادی که می‌دویدند در مقایسه با افرادی که پیاده روی می کردند، بیشتر بود.

اگر به تازگی یک برنامه ورزشی را شروع کرده اید، پیاده روی یک گزینه عالی است. پیاده روی برای اکثر افراد قابل دسترسی است و راهی عالی برای سهولت در ورزش است. از آنجایی که تاثیر کم و شدت کمتری نسبت به دویدن دارد، اگر در حال شروع هستید، برنامه عالی ای برای شروع است. اگرچه دویدن کالری بیشتری در دقیقه می سوزاند، پیاده روی کالری سوزی قابل توجهی نیز دارد و می تواند به کاهش وزن طولانی مدت و مدیریت وزن کمک کند.

چگونه پیاده روی را پر فشار تر انجام دهیم؟

اگر در حال پیاده روی هستید و می خواهید شدت تمرینات خود را افزایش دهید، این موارد می تواند به شما کمک کند تا تمرین خود را بدون دویدن پر فشار تر کنید.
راه رفتن بر روی شیب: پیاده روی بر روی تپه یا شیب به شدت کالری می سوزاند و تلاش شما را افزایش می دهد. پیاده روی با شیب 10 درصد مقدار سوزاندن کالری را در مقایسه با راه رفتن روی سطح صاف دو برابر می کند.
جلیقه یا کوله پشتی سنگین بپوشید: اضافه کردن وزن هنگام راه رفتن باعث سوزاندن کالری و تلاش بیشتر می شود پیاده ر وی با کوله پشتی یک فعالیت کم‌ آسیب و تاثیر گذار است.
سرعت پیاده روی را بیشتر کنید: پیاده روی با سرعت بیشتر باعث فشار بیشتر به عضلات به خصوص عضلات پا می شود و باعث سوزاندن کالری بیشتری می شود.

سخن آخر

چه بخواهید چربی های دور شکم را بسوزانید یا سلامت کلی خود را بهبود ببخشید، پیاده روی و دویدن هر دو گزینه های عالی هستند. ورزش های هوازی می تواند سلامت جسمی و روانی شما را تقویت کند. دویدن کالری بیشتری را می سوزاند، در حالی که پیاده روی راحت تر قابل دسترسی است و آسیب کمتری دارد.
می توانید کالری سوزی خود را با راه رفتن روی شیب یا اضافه کردن یک کوله پشتی وزن دار افزایش دهید. به یاد داشته باشید، حرکت کردن یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید، چه با سرعت پیاده روی، چه دویدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *