وبلاگ

چند روز در هفته تمرین کنیم؟

چند-روز-در-تمرین-باید-تمرین-کنیم؟

چند روز در هفته تمرین بدنسازی داشته باشیم؟ ورزش بخش مهمی از زندگی خیلی از افراد است. افرادی که مرتبا ورزش می کنند برنامه تمرینی های مختلفی دارند بسته به نوع ورزشی که می کنند و اهدافی که دارند. هدف مشترک همه کسانی که تمرین بدنسازی می کنند تناسب اندام و تقویت قدرت است. این که در هفته چند روز باید تمرین بدنسازی داشته باشیم به عوامل زیادی بستگی دارد اما با این حال یک برنامه و یک الگو کلی وجود دارد که متناسب برای همه افراد است.

در این مقاله از آلفا فیت قصد داریم به این پرسش که چند هفته در روز باید تمرین بدنسازی کنیم، پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

 

سابقه ورزشی

شاید می توان گفت مهم ترین عامل در تعیین تعداد روزهای تمرینی در هفته سابقه ورزشی و آمادگی جسمانی باشد. اگر در ورزش بدنسازی تازه کار هستید، توصیه می شود خیلی پر فشار و فشرده تمرین نکنید به ویژه در روز های اول. یک برنامه تمرینی مناسب برای مبتدی ها پیشنهاد می شود 3 روز در هفته باشد. یک روز تمرین و یک روز استراحت، به این ترتییب بدن شما زمان کافی برای ریکاوری دارد.

اما برای افرادی که در بدنسازی سابقه بیشتری دارند (بیشتر از 3 ماه) و آمادگی جسمانی آنها بیشتر شده است می توانند 4 روز یا 5 روز در هفته تمرین کنند، البته این برنامه بستگی به عوامل دیگری دارد و ممکن برای همه افراد مناسب نباشد ولی در حالت عمومی 4 تا 5 روز در هفته برای بدنسازان توصیه می شود.

برای افرادی که به صورت حرفه ای تمرین می کنند و اهداف خاصی در بدنسازی دارند مانند شرکت در مسابقات، ممکن است نیاز باشد 6 یا حتی 7 روز تمرینی در هفته داشته باشند، البته باز هم بستگی به نوع مسابقه و اهداف حرفه ای دارد، و برنامه تمرینی باید حتما تحت نظارت یک مربی حرفه ای باشد.

 

برای-عضله-سازی-چند-روز-تمرین-کنیم

 

باید به بدن تان گوش دهید

بدن شما از آنچیزی که فکر می کنید هوشمند تر است و به هرچیزی واکنش درست نشان می دهد، باید ظرفیت بدن خود را بشناسید. اگر دچار تمرین زدگی شوید شاید بدن تان تا موقعی که یک استراحت حسابی کنید، مدام خسته و کوفته باشد. بنابراین زمانی که متوجه شدید که با اینکه ورزش می کنید ولی خسته هستید و بدن درد دارید، این به معنی است که بدن شما نیاز به استراحت دارد و باید بدن خود را ریکاوری کنید.

بدن شما مدام در تلاش است که وضعیتش را به شما اعلام کند، مثلا اگر شما بیش از حد ورزش کنید و وزنه بزنید و بدن درد بگیرید، باید به بدن تان گوش دهید و فشار را کمتر کنید. ظرفیت فیزیکی و ریکاوری بدن تا حد زیادی هم ژنتیکی است و بعضی افراد به صورت طبیبعی توانایی بیشتری برای ورزش کردن در روزهای بیشتر از هفته را دارند.

این موضوع که ظرفیت بدن شما چقدر است و متناسب به آن برای روزهای تمرینی را برنامه ریزی کنید ممکن است در برهه های مختلف زندگی متفاوت باشد.  طبیعی است که در سنین پیری ظرفیت های فیزیکی بدن کمتر می شود و سرعت ریکاوری بدن کاهش پیدا می کند، بنابراین در سنین پیری نباید برنامه سنگینی برای تمرین بدنسازی داشته باشید.

 

اگر در یک جمله بخواهیم خلاصه کنیم، تعداد جلسات تمرین بدنسازی را متناسب با ظرفیت بدن خود و آنطور که راحت تر هستید برنامه ریزی کنید.

 

برای-چربی-سوزی-چند-روزی-تمرین-کنیم

 

برای عضله سازی چند روز در هفته تمرین کنیم؟

اگر هدف تان از بدنسازی ساخت عضله های حجیم تر است باید یک برنامه تمرینی قدرتی داشته باشید و در کنارش استراحت کافی داشته باشید. در واقع باید تایم کافی به عضلات بدهید که به خوبی ریکاوری شوند. بر اساس گفته متخصصان بیشترین نتیجه را برای عضله سازی در 4 روز تمرین در هفته می شود گرفت. اما این پاسخ قاطع نیست و ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشد که این برنامه برای شما مناسب نباشد، لذا حتما باید با یک مربی حرفه ای مشورت کنید.

 

برای چربی سوزی چند روز درهفته تمرین کنیم؟

کسانی که به دنبال چربی سوزی هستند باید روی سوزاندن کالری بیشتر و تمرینات هوازی تمرکز کنند. طبیعی است که برای سوزاندن کالری بیشتر باید بیشتر تمرین کنید، برای چربی سوزی متخصصان تمرین روزانه را توصیه می کنند، مانند روزی 20 دقیقه تردمیل در روز. این برنامه تمرینی چون حرکت های سنگین مانند وزنه زدن ندارد، ریکاوری بدن راحت تر است. برای سوزاندن چربی یک برنامه تمرینی تلفیقی که عمدتا هوازی باشد و وزنه زدن سبک، 5 الی 6 روز در هفته مناسب است.

 

جمع بندی

پاسخ به این پرسش که چند روز در هفته باید تمرین کنیم برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. اما در حالت عمومی یک برنامه تمرینی 3 روز در هفته برای مبتدیان، 4 تا 5 روز برای ورزشکاران با تجربه، و 6 تا 7 روز برای افراد حرفه ای مناسب است. برای حجیم کردن عضلات باید تایم کافی به ریکاوری بدن خود بدهید، 4 روز در هفته برای حداکثر عضله سازی مناسب است و افرادی که به دنبال چربی سوزی هستند بهتر است که روزانه تمرین هوازی داشته باشند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

دیدگاهی در مورد “چند روز در هفته تمرین کنیم؟

  1. امیر احمد گفت:

    سلام
    با تجربه ای که دیدم میگم مبتدی ها بهتر دوبار در هفته بیشتر به باشگاه میان چون توانشون در ریکار کردن بدن پایینه و از ورزش زده میشوند بعد دو تا چهار ماه شاید بتونن این زمان و به سه بار در هفته برسونند این واقعیته که همه مربی ها نادیده می‌گیرند و اجبار رو چاشنی باشگاه میکنند

    1. admin گفت:

      سلام
      ممنون ازنکته ای که گفتید، دقیقا درست میفرمایید

  2. حسام گفت:

    سلام ، برای تمرین های بیشتر از ۳ روز در هفته مکمل توصیه میشه تا بدن زودتر ریکاوری بشه ولی اگر دوست دارید طبیعی ورزش کنید و زیاد خسته نشوید و به عضلات خوبی برسید ۳ بار در هفته و یک روز در میان تمرین خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *