وبلاگ

یوگا برای کاهش استرس و اضطراب

یوگا-برای-کاهش-استرس

 

یوگا روز به روز مورد توجه افرادی بیشتری قرار می گیرد، زیرا مردم به تاثیرات فیزیکی و ذهنی آن باور پیدا کرده اند. یک تمرین شخصی یوگا می تواند به پیشگیری و کاهش استرس کمک کند، که یک هدف مشترک در میان افرادی است که می خواهند یک زندگی با روند مثبت ایجاد کنند و بر ذهن و جسم خود تمرکز کنند.

علاوه بر حرکات بدن، تمرین یوگا می تواند شامل تنفس، مدیتیشن و تکنیک های تسلی بخش مانند یوگا نیدرا باشد.  در این مقاله از آلفا فیت با ما همراه باشید تا انگیزه ای شود برای شروع تمرین یوگا برای کاهش استرس و اضطراب!

 

یوگا چگونه به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند؟

یوگا آرامش ذهنی و جسمی را تقویت می کند که به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. تمرین های کششی بدن باعث انعطاف پذیری، کاهش تنش و کاهش درد می شود.

حرکات یوگا ممکن است به شما کمک کند انسدادهای فیزیکی مانند گرفتگی عضلانی را از بین ببرید و به رهایی از احساسات منفی کمک کنید. تمرین یوگا همچنین باعث ترشح اندورفین های تقویت کننده خلق و خو می شود که هورمون های احساس رضایت هستند که می توانند بر نحوه کنترل استرس تأثیر مثبت بگذارند.

تمرکز بر لحظه حال در طول تمرین یوگا، آگاهی شما را افزایش می دهد، تمرکز شما را افزایش می دهد و ذهن شما آرام می کند.

 

تکنیک های تنفس در یوگا برای کاهش استرس

تمرینات تنفسی که در سانسکریت به عنوان پرانایاما شناخته می‌شوند، به شما یاد می‌دهند که به اصطلاح ریلکس شوید، نفس خود را تنظیم کنید و عمیق نفس بکشید. این راهکار به کاهش استرس و آرامش بدن و ذهن شما کمک می کند. تکنیک‌های تنفسی همچنین می‌توانند کیفیت خواب شما را افزایش داده و شما را هوشیار تر کند.

می توانید تمرینات تنفسی را در طول تمرین یوگا یا هر زمانی از روز که وقت مناسبی بود و محیط اطراف تان آرام بود، انجام دهید. این تکنیک ها همچنین برای زمانی که تحت فشار روانی هستید و استرس زیادی دارید بسیار کاربردی است.

 

انواع تکنیک های تنفسی در یوگا

  • نادی شدهانا
  • تنفس یوجایی
  • کاپالاباتی
  • سیماهاسانا
  • سیتالی
  • بهراماری

 

حرکات یوگا برای کاهش استرس

برای کاهش استرس می توانید با حرکات یوگا زیر شروع کنید.

 

حرکت-cat-cow

پوزیشن cat cow

این حالت به شما این امکان را می دهد که نفس خود را با حرکات بدن خود تنظیم کنید و ذهن خود را آرام کنید و استرس را از بین ببرید. به نفس خود اجازه دهید تا هر حرکت را هدایت کند.

در حین دم، نگاه خود را به سمت سقف بچرخانید و اجازه دهید شکمتان به سمت زمین فرو برود و کمرتان قوس پیدا کند. این ژست مثل ژست گاو است.

هنگام بازدم، چانه خود را به سمت قفسه سینه بکشید و ستون فقرات خود را مانند گربه به سمت سقف خم کنید.

به مدت 1 دقیقه به جریان بین این دو حالت ادامه دهید.

 

حرکت-ساواسانا

حرکت ساواسانا (جسد)

دکتر کندی این حرکت را به عنوان ” حرکت آرامش بخش یا تمدد اعصاب ” معرفی می کند و دلایل خوبی هم برای آن دارد. همان طور که با شنیدن نام این حرکت می توانید حدس بزنید، در این حالت باید به پشت و صاف دراز کشیده و چند دقیقه به همین حالت بمانید.

اگرچه دراز کشیدن به صورت کامل هنوز برای برخی از مربیان یوگا چالش برانگیز است، ولی برای سیستم عصبی شما فواید زیادی دارد. این حرکت باعث ایجاد آرامش در بدن شما می شود، که به کاهش فشار خون و آرامش ذهنی شما کمک می کند.

 

حرکت-درخت-یوگا

ژست درخت

ژست درخت یک حرکت ایستاده است و از حرکت های کلاسیک یوگا است، در این حالت باید پای راست خود را ستون کنید و به آرامی پای چپ خود را از روی زمین بلند کنید و کف پای چپ را به سمت داخل پای راست بیاورید و به قسمت داخلی زانو بچسبانید. در این حرکت نباید پای خود را بفشارید، دستان تان را هرجا که راحت هست نگه دارید، می توانید کف دست ها رو بهم بچسبانید و سمت قلب خود بیاورید. این حالا را تا 2 دقیقه نگه دارید.

 

نتیجه گیری

یوگا، مدیتیشن و تکنیک های تنفسی راه‌های فوق‌العاده‌ای برای کاهش استرس، افزایش انرژی و افزایش رفاه کلی شما هستند. از کشف اینکه کدام تکنیک ها و تمرین ها بیشترین سود را برای شما به ارمغان می آورد لذت ببرید.

1 نظر در “یوگا برای کاهش استرس و اضطراب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *